דף הבית > מעריב סופהשבוע > מקדש או מסגד. מעריב 13 אוגוסט 2019
13/08/2019
מקדש או מסגד. מעריב  13 אוגוסט 2019

מקדש או מסגד?
פרופ’ אריה אלדד
יום הצום של ט’ באב חל השנה ביום הראשון של “חג הקרבן” המוסלמי. אלפי יהודים ביקשו לעלות להר הבית ביום הצום והאבל על חורבן שני בתי המקדש שעמדו בהר. הראשון נחרב בידי הבבלים לפני 2605 שנים והשני בידי הרומאים לפני 1949 שנים. הערבים טוענים שבתי המקדש מעולם לא עמדו בהר הבית. “תמיד היו שם מסגדים”, הם אומרים. כי לשיטתם – גם אברהם אבינו היה מוסלמי. ומי שנעקד לא היה יצחק אלא ישמעאל.
ההנהגה הפוליטית של הערבים ניסתה השבוע לקבוע שוב עובדות מדיניות בהר: זהו אתר מקודש לאיסלם, ורק לאיסלם. ולפיכך יגרשו בכוח כל יהודי שינסה לעלות להר בחג הקרבן שלהם, שחל השנה ביום החורבן שלנו. לצורך זה דחו את תפילת השחר, כדי שרבבות מוסלמים ימנעו בגופם את היהודים. רוב המוסלמים סיימו תפילתם והלכו, רק כאלפיים פורעים נותרו בהר. כששמעו שהמשטרה ( ומפקד המחוז אמר “בגיבוי הדרג המדיני”) מונעת מהיהודים מלעלות להר – פצחו במהומות שמחה. לחגוג את “ניצחונם”. אם ראש הממשלה קיווה לקנות שקט במחיר כניעה לערבים – נכזבה תוחלתו. נכנע – וקיבל מהומות. על כניעת צ’מברלין במינכן אמר צ’רצ’יל : “בריטניה יכלה לבחור בין החרפה לבין המלחמה. היא בחרה בחרפה, ותזכה במלחמה.”
המשטרה הדפה את הפורעים ואז התירה ליהודים לעלות. החלטה אמיצה וחשובה. אני מקווה שגם להחלטה זו היה “גיבוי מדיני” ושגיבוי זה היה נמשך גם אם ניסיונם של הערבים לעורר מחדש את המהומה היה מצליח. שוב נהדפו הפורעים, ויותר מ – 1700 יהודים עלו להר הבית .
באותן שעות היה על ההר גם אחמד טיבי. אולי ניסה ללבות מהומות. אולי ניסה לקושש קולות. ולכל מצלמה או מיקרופון שנתקל בהם הסביר את תפיסת עולמו : אין ליהודים מה לחפש בהר הבית. מוסלמים מתפללים במסגד, נוצרים בכנסיה ויהודים בבית הכנסת. הר הבית הוא מסגד ולכן רק מוסלמים רשאים להיכנס אליו.
קל מאד להציג את השקר והאיוולת בטענתו של אחמד טיבי האומר שהר הבית כולו הוא “מסגד”. מימי ראשית האיסלם בירושלים ועד לפני מאה שנים, ובכלל זה גם בתעודות ובמפות שפרסם המופתי אמין אל חוסייני נקראת רחבת הר הבית “בית אל מקדס”.ושונא ישראל זה, שהפך את הר הבית לסמל התנועה הלאומנית הערבית – לא התכחש לעובדה כי בהר עמד מקדש שלמה . האדריכל הגרמני קונרד שיק, היחידי שהמוסלמים התירו לו למדוד ולתעד את הר הבית , פרסם ב-1887 את ספרו המתעד את מדידותיו וממצאיו בהר הבית. והספר נקרא “בית אל מקדס” , על פי השם הערבי להר. ולפיכך – החלפת השם של רחבת הר הבית מ”בית אל מקדס” ל” מסגד אל אקצה” נועדה לנכס את הר הבית למוסלמים. דוגמא פרטית לויכוח בין “ארץ ישראל” ל”פלשתין”. המהלך הזה מתפרנס יפה מאדישותם של יהודים רבים , ומאי הבנתם את המשמעות הלאומית האדירה שתולים הערבים הם מפרשים את האדישות, ואת מסירתן מרצון של מפתחות ההר לידי הואקף (מעשהו של משה דיין מיד לאחר מלחמת ששת הימים) – כאות וסימן שהיהודים לא היכו שורש אמיתי בארץ ישראל. הם מנותקים ממקורותיהם וסופם עתיד להיות כסופם של הצלבנים. לאדישות החילונית הזאת חברה בברית לא קדושה גם הרבנות הראשית שאוסרת על יהודים לעלות להר מחשש שיהודי טמא-מת ייכנס אל המתחמים הקדושים של העזרה, וההיכל.
אין ספק כי הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. גם בג”צ פסק כך שוב ושוב. רק ספר החוקים של מדינת ישראל מתעלם מכך. לאחר מלחמת ששת הימים חוקקה ישראל את חוק ההגנה על המקומות הקדושים. ב1981 התפרסמו תקנות מטעם שר הדתות המציינות מה הם המקומות הקדושים ליהודים בארץ ישראל. הכתל המערבי שם, גם מערת אליהו בכרמל, ואפילו קבר רבי יהושע בן חנניה בפקיעין. רק הר הבית אינו נמצא ברשימה.
אז מה לנו להתלונן על אחמד טיבי? תואיל ממשלת ישראל ותתחיל את התיקון הגדול הדרוש במעמדו של הר הבית “בתיקון הקטן” הזה. ותכתוב בספר החוקים של מדינת ישראל: “הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי”.
IMG_1012

כתבות נוספות